Heeft u vragen? (0348) 43 16 30 of maak een afspraak
Huisman & Partners Huisman & Partners
  • Home
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Belastingaangiften
    • Personeel en salaris
    • Estate- en financiële planning
    • Fiscaal-juridisch advies
    • Advies voor agrariërs
    • Coach-sparringpartner
    • Informatiebijeenkomsten
    • Financieringsbegeleiding
    • Woninghypotheken
  • Over ons
    • Medewerkers
    • Werken bij
  • Referenties
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Agro actualiteiten
  • Contact
  • Inloggen
Huisman & Partners Huisman & Partners
  • Home
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Belastingaangiften
    • Personeel en salaris
    • Estate- en financiële planning
    • Fiscaal-juridisch advies
    • Advies voor agrariërs
    • Coach-sparringpartner
    • Informatiebijeenkomsten
    • Financieringsbegeleiding
    • Woninghypotheken
  • Over ons
    • Medewerkers
    • Werken bij
  • Referenties
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Agro actualiteiten
  • Contact
  • Inloggen
apr 30

Ouderschapsverlof straks deels betaald

Het kabinet heeft een interdepartementaal beleidsonderzoek (IBO) naar deeltijdwerk laten uitvoeren. Het rapport van dit onderzoek is, met een reactie van het kabinet, naar de Tweede Kamer gestuurd. Het rapport geeft een overzicht van voor- en nadelen van deeltijdwerk, zowel op individueel als op maatschappelijk niveau. Naar aanleiding van het IBO kondigt het kabinet de invoering van betaald ouderschapsverlof aan. Dat verlof komt in aanvulling op het recent uitgebreide geboorteverlof voor partners. De uitbreiding van het geboorteverlof gaat in op 1 juli 2020. De invoering van betaald ouderschapsverlof zou moeten gebeuren per 21 augustus 2022. Gedurende negen van de huidige 26 weken onbetaald ouderschapsverlof komt er een uitkering van 50% van het dagloon van de werknemer. Dit betaalde ouderschapsverlof moet in het eerste levensjaar van het kind worden opgenomen. De huidige regeling van onbetaald ouderschapsverlof gedurende maximaal 26 weken geldt voor de eerste acht jaar van het kind. Een wetsvoorstel met deze regeling zal na de zomer worden ingediend.

Het IBO is aanleiding voor het kabinet om vrijwillige uitbreiding van uren met name bij kleine arbeidscontracten te stimuleren. Vier op de tien vrouwen verdienen onvoldoende om de ondergrens van economische zelfstandigheid te halen. Zij lopen daarmee een risico op armoede. In dat kader gaat het kabinet alternatieven ontwikkelen voor het stelsel van ondersteuning van gezinnen met jonge kinderen. Dat moet ouders stimuleren om actief te blijven op de arbeidsmarkt. De huidige regeling van de kinderopvangtoeslag doet dat niet, aangezien de toeslag daalt met het stijgen van het inkomen. Daarnaast gaat het kabinet beleid richten op openingstijden van kinderopvang en scholen om belemmeringen weg te nemen om meer uren te werken. Samenwerking tussen kinderopvang, voorschoolse voorzieningen en het onderwijs kan daar aan bijdragen.

Het IBO stelt vier mogelijke beleidsrichtingen voor:

  1. Bevorderen van economische zelfstandigheid. Dit kan door betaald werken aan de onderkant van de arbeidsmarkt lonender te maken en de inkomensondersteuning te verminderen.
  2. Het vergroten van de gelijkheid tussen vrouwen en mannen.
  3. Bevorderen van het totale arbeidsaanbod. Hiertoe moeten maatregelen, die de minstverdienende partner stimuleren om meer te werken, worden gecombineerd met maatregelen waarmee het huishouden ontzorgd wordt.
  4. De verschillen in de belastingdruk tussen een- en tweeverdienershuishoudens moeten worden verkleind. De fiscale instrumenten die zijn gericht op de minstverdienende partner moeten daarvoor afgebouwd worden.

Daarnaast heeft het IBO vier besparingsvarianten uitgewerkt. Dit zijn het verlagen van het kindgebonden budget en de inkomensafhankelijke combinatiekorting (IACK), het afbouwen van de IACK met de leeftijd van het jongste kind, het verlagen van de alleenstaande oudertoeslag in het kindgebonden budget en het afhankelijk maken van de opbouw van de AOW-rechten van het aantal jaren dat iemand meer dan 70% van het wettelijk minimumloon verdient.

Bron: Ministerie van Sociale Zaken | publicatie | 2020-0000054569 | 30-04-2020
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail

Uw administratiekantoor in woerden

Huisman & Partners gevestigd in het Groene Hart heeft 31 assistent adviseurs, adviseurs en fiscaal juristen in dienst. Praktische en pro-actieve vakmensen die uw administratie voeren en zorgen dat u niet meer belasting betaalt dan nodig. Bovendien sparren ze graag met u en houden u op koers naar de uitgestippelde toekomst. Kijk, dáár heeft u wat aan.

Privacyverklaring
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Cookies
Klachtenprocedure

 

 

Contactgegevens

Bezoekadres:
Pompmolenlaan 13
3447 GK Woerden

T. (0348) 43 16 30
contact@huismanpartners.nl

© Huisman & Partners - Website door Studio Campo