Heeft u vragen? (0348) 43 16 30 of maak een afspraak
Huisman & Partners Huisman & Partners
  • Home
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Belastingaangiften
    • Personeel en salaris
    • Estate- en financiële planning
    • Fiscaal-juridisch advies
    • Advies voor agrariërs
    • Coach-sparringpartner
    • Informatiebijeenkomsten
    • Financieringsbegeleiding
    • Woninghypotheken
  • Over ons
    • Medewerkers
    • Werken bij
  • Referenties
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Agro actualiteiten
  • Contact
  • Inloggen
Huisman & Partners Huisman & Partners
  • Home
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Belastingaangiften
    • Personeel en salaris
    • Estate- en financiële planning
    • Fiscaal-juridisch advies
    • Advies voor agrariërs
    • Coach-sparringpartner
    • Informatiebijeenkomsten
    • Financieringsbegeleiding
    • Woninghypotheken
  • Over ons
    • Medewerkers
    • Werken bij
  • Referenties
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Agro actualiteiten
  • Contact
  • Inloggen
nov 29

Niet voldaan aan administratieve verplichtingen

Ondernemers zijn administratieplichtig. Dat houdt in dat zij een zodanige administratie van hun vermogenstoestand en van hun bedrijf moeten bijhouden dat daaruit op ieder moment hun rechten en verplichtingen en de voor de heffing van belasting van belang zijnde gegevens kunnen worden afgeleid. De administratie moet zeven jaar worden bewaard. Tot de administratie behoren ook de onderliggende stukken. De administratieve gegevens kunnen op een andere dan de originele gegevensdrager worden opgeslagen, mits de volledige gegevens beschikbaar blijven gedurende de bewaarperiode en zij binnen redelijke tijd leesbaar kunnen worden gemaakt. De aard, omvang en complexiteit van een bedrijf zijn medebepalend voor de eisen die aan een administratie worden gesteld.

De inspecteur kan bij voor bezwaar vatbare beschikking vaststellen dat een ondernemer niet aan zijn administratieve verplichtingen heeft voldaan. Tijdens een boekenonderzoek bij een horecaondernemer constateerde de Belastingdienst dat de administratie gebreken vertoonde. De Belastingdienst stelde de tekortkomingen vast in een informatiebeschikking. De rechtbank was van oordeel dat de beschikking terecht is gegeven. De ondernemer had niet aan zijn administratieve verplichtingen voldaan. Hoewel een groot deel van zijn omzet contant werd ontvangen was de kasadministratie niet controleerbaar. De detailgegevens van de kassa, pinafslagen, kladbriefjes en dergelijke had de ondernemer niet bewaard. Dergelijke primaire bescheiden vormen een wezenlijk deel van de administratie van een onderneming. Door deze niet te bewaren kon niet gecontroleerd worden of de gegevens juist en volledig waren overgenomen in het kasboek. De vereiste aansluiting tussen omzet in geld en goederen kon niet worden gemaakt. De Belastingdienst kon de juistheid en volledigheid van de omzet niet controleren.

Bron: Rechtbank | jurisprudentie | ECLINLRBGEL2014889, AWB 17/17 | 29-11-2018
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail

Uw administratiekantoor in woerden

Huisman & Partners gevestigd in het Groene Hart heeft 30 assistent adviseurs, adviseurs en fiscaal juristen in dienst. Praktische en pro-actieve vakmensen die uw administratie voeren en zorgen dat u niet meer belasting betaalt dan nodig. Bovendien sparren ze graag met u en houden u op koers naar de uitgestippelde toekomst. Kijk, dáár heeft u wat aan.

Privacyverklaring
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Cookies
Klachtenprocedure

 

 

Contactgegevens

Bezoekadres:
Pompmolenlaan 13
3447 GK Woerden

T. (0348) 43 16 30
contact@huismanpartners.nl

© Huisman & Partners - Website door Studio Campo