Heeft u vragen? (0348) 43 16 30 of maak een afspraak
Huisman & Partners Huisman & Partners
  • Home
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Belastingaangiften
    • Personeel en salaris
    • Estate- en financiële planning
    • Fiscaal-juridisch advies
    • Advies voor agrariërs
    • Coach-sparringpartner
    • Informatiebijeenkomsten
    • Financieringsbegeleiding
    • Woninghypotheken
  • Over ons
    • Medewerkers
    • Werken bij
  • Referenties
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Agro actualiteiten
  • Contact
  • Inloggen
Huisman & Partners Huisman & Partners
  • Home
  • Diensten
    • Boekhouding
    • Belastingaangiften
    • Personeel en salaris
    • Estate- en financiële planning
    • Fiscaal-juridisch advies
    • Advies voor agrariërs
    • Coach-sparringpartner
    • Informatiebijeenkomsten
    • Financieringsbegeleiding
    • Woninghypotheken
  • Over ons
    • Medewerkers
    • Werken bij
  • Referenties
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Agro actualiteiten
  • Contact
  • Inloggen
dec 09

Mogelijkheden structurele crisisregeling loonkosten

In reactie op een tweetal moties van de Tweede Kamer stuurt de staatssecretaris van SZW een overzicht met mogelijkheden voor een structurele crisisregeling ter ondersteuning van werkgevers bij het betalen van loonkosten. Anders dan de NOW zou een structurele regeling meer ruimte moeten beiden voor maatwerk en prikkels. De staatssecretaris benadrukt dat besluitvorming over een structurele regeling aan het nieuwe kabinet wordt overgelaten. In zijn brief aan de Kamer beschrijft de staatssecretaris drie mogelijke varianten. Een structurele crisisregeling heeft als doel het behoud van werkgelegenheid door werkgevers te ondersteunen bij het betalen van de loonkosten bij calamiteiten, die niet onder het regulier bedrijfsrisico vallen. Dat betekent dat situaties die tot het reguliere ondernemersrisico horen niet in aanmerking komen voor een structurele crisisregeling. Risico’s, die redelijkerwijs verzekerbaar zijn, zouden uitgesloten moeten worden van een crisisregeling.

Om te bepalen of zich een calamiteit voordoet, die buiten het reguliere ondernemersrisico ligt, moet een toegangstoets worden uitgevoerd. Deze toets moet zoveel mogelijk geautomatiseerd verlopen om ook grotere hoeveelheden aanvragen te kunnen verwerken. Hoewel het UWV de aangewezen instantie lijkt voor de uitvoering van de crisisregeling, is nog niet duidelijk of het UWV ook de toegangstoets zou moeten uitvoeren.

De staatssecretaris schetst de volgende varianten:

  1. een regeling op werknemersniveau;
  2. een regeling op werkgeversniveau; en
  3. een combinatie van variant 1 en 2, waarbij de regeling op werkgeversniveau geïmplementeerd wordt.

Bij een regeling op werknemersniveau kan de werkgever een aanvraag indienen voor (een deel van) zijn werknemers. Daarbij zouden de individuele WW-rechten van de werknemers kunnen worden betrokken. Een regeling op werknemersniveau leent zich beter voor kleinere crises en staat maatwerk toe. Bij een regeling op werkgeversniveau wordt een aanvraag ingediend voor het gehele personeelsbestand. Een koppeling met individuele WW-rechten is daarbij niet mogelijk. Een regeling op werkgeversniveau is naar zijn aard grover en beter geschikt voor een grote crisis.

Bron: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | publicatie | 2021-0000179109 | 22-11-2021
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • LinkedIn
  • E-Mail

Uw administratiekantoor in woerden

Huisman & Partners gevestigd in het Groene Hart heeft 31 assistent adviseurs, adviseurs en fiscaal juristen in dienst. Praktische en pro-actieve vakmensen die uw administratie voeren en zorgen dat u niet meer belasting betaalt dan nodig. Bovendien sparren ze graag met u en houden u op koers naar de uitgestippelde toekomst. Kijk, dáár heeft u wat aan.

Privacyverklaring
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Cookies
Klachtenprocedure

 

 

Contactgegevens

Bezoekadres:
Pompmolenlaan 13
3447 GK Woerden

T. (0348) 43 16 30
contact@huismanpartners.nl

© Huisman & Partners - Website door Studio Campo